Partners in Verloskunde
Bevalling
Logo Partners in Verloskunde

Bevallingspijn

Bevallen doet pijn. Weinig vrouwen zullen opkijken van deze uitspraak. Tijdens de bevalling krijg je weeën, deze weeën geven baringspijn. Deze pijn kan in je buik, in je onderrug of in je benen gevoeld worden. Je lichaam reageert op deze pijn door zelf pijnstillers aan te maken. Deze natuurlijke pijnstillers heten endorfinen en zorgen ervoor dat je minder pijn voelt.

Bijna alle vrouwen ervaren de ontsluitingsweeën – samentrekkingen van de baarmoeder die ervoor zorgen dat de baarmoedermond zich opent – als pijnlijk. Datzelfde geldt voor de uitdrijvingsweeën, die samen met het persen ervoor zorgen dat het kind geboren wordt. De duur en de ernst van de pijn tijdens een bevalling wisselen. Meestal neemt de pijn toe naarmate de ontsluiting vordert. Ook de pijn tijdens het persen verschilt: soms is het een opluchting om mee te mogen persen, soms doet persen juist het meeste pijn.

Wat kun je zelf doen?

Het blijkt dat als je tijdens de bevalling goede ondersteuning krijgt je minder pijn voelt, waardoor er minder behoefte is aan pijnbestrijding met medicijnen. Denk goed na wie je bij je bevalling zou willen hebben. Dit kan alleen je partner zijn, maar ook een goede vriendin, je moeder of je zus. De meest effectieve methode om baringspijn te behandelen is een continue ondersteuning tijdens de bevalling, dit leidt ook tot minder langdurige bevallingen. Het blijkt ook dat een huiselijke omgeving leidt tot meer tevredenheid over de bevalling, minder pijnstilling en vaker een spontane bevalling zonder complicaties.

Hoe kun je met de pijn omgaan?

• Zoek afleiding. Let in het begin niet te veel op de pijn. De weeën zijn meestal nog goed te verdragen. Ga zo lang mogelijk door met waar je mee bezig bent.
  • Probeer allerlei houdingen uit. Bij sterker wordende weeën is het vaak moeilijk om te ontspannen. Ga naar een plek waar jij je prettig voelt en probeer uit in welke houding jij het beste kunt ontspannen.
  • Zorg ervoor dat je het lekker warm hebt. Warmte helpt ontspannen waardoor je minder pijn voelt. Je kunt hierbij denken aan een warm bad of warme douche. Of een warme kruik tegen je rug of buik.
  • Concentreer je op je ademhaling. Door op je ademhaling te focussen ben je minder gericht op de pijn en kun je de weeën beter op vangen. Blijf rustig door ademen. Er zijn allerlei verschillende ademhalingstechnieken die je van te voren kunt oefenen op bijvoorbeeld een zwangerschapscursus.

Wat kun je tegen de pijn krijgen?

Je kunt ook medicijnen tegen de pijn krijgen. Voor pijnbestrijding met medicijnen moet je altijd naar het ziekenhuis. De reden is dat bij toediening van medicijnen voortdurend je hartslag, bloeddruk en ademhaling moeten worden gecontroleerd. Ook de conditie van je kindje moet worden bewaakt (registratie van de hartslag via een cardiotocogram ofwel CTG). De apparatuur daarvoor is alleen in het ziekenhuis beschikbaar. Realiseer je dat voor alle medicijnen geldt dat bijwerkingen op het kind op lange termijn nog niet goed zijn onderzocht.

Voor meer informatie over pijn en pijnstilling kun je terecht op deze website.